Angebot

SERVICE
Why intercultural training? Our perceptions, emotions, values, norms, and behavior are significantly influenced by our respective cultures. Cultural contact holds the potential for broadening horizons and creating synergies, but also for misunderstandings and prejudice. Intercultural competence means understanding and applying one's own and initially unfamiliar cultural standards. Cultural standards are principles and "rules of the game" for experience and behavior, which are often largely unconscious. In intercultural training, a range of central cultural standards of different, usually two, cultures are illustrated and compared using real-life examples. This raises awareness of the opportunities and risks of cultural contact for successful communication.

Feel free to share your individual needs so that I can create a tailored training offer for you. Please contact me without obligation—I look forward to hearing from you!

Workshop: Indian and German Cultural Standards

  • Contents: Individual and cultural factors, cultural standards vs. clichés, typical situations in everyday life and business, cultural etiquette.
  • Goals: Understanding of cultural standards, avoidance of faux pas, identification of the familiar in the foreign, metacommunication, problem-solving skills.
  • Format: Individual and group training (up to 12 people), half-day or full-day.
  • Target Group: German employees for India, Indian employees for Germany, European employees for South Asia, South Asian employees for Europe.
  • Language: German or English.

Workshop: Understanding and Managing Diversity

  • Contents: Individual, group-specific, and cultural factors, cultural standards vs. clichés.
  • Goals: Understanding selected cultural standards (from Germany, India, Turkey, the Arab world) and personality types, identifying the familiar within the foreign, metacommunication, problem-solving skills.
  • Format: Individual and group training (up to 12 people), half-day or full-day.
  • Target Group: People working in diverse/international teams or settings.
  • Language: German or English.

Language Course: Tamil, Hindi, or German

  • Contents: Introducing oneself, asking about well-being, shopping, talking about daily routines, reading, writing, cultural etiquette.
  • Goals: Elementary communication skills (A1/A2).
  • Format: Individual and group training (up to 8 people), half-day.
  • Target Group: German employees for India, Indian employees for Germany, European employees for South Asia, South Asian employees for Europe.
  • Language: German or English.

Summer School: Indian Regional Studies

  • Contents: Lessons on culture, history, and language (Tamil and Hindi) of India. Excursions to important sites of South Indian culture, participation in local and village life.
  • Goals: Guided immersion into Indian culture and society.
  • Format: Three-week intensive course (5–12 people) in Pondicherry (India).
  • Target Group: German employees for India, German employees with Indian connections.
  • Language: German or English.
ANGEBOT
Warum interkulturelles Training? Unsere Wahrnehmung, Empfindung, Werte, Normen und unser Verhalten sind maßgeblich von unserer jeweiligen Kultur beeinflusst. Kulturkontakt birgt das Potential für Horizonterweiterung und Synergien, aber auch für Missverständnisse und Vorurteile. Interkulturelle Kompetenz bedeutet, eigene und (zunächst) fremde Kulturstandards zu verstehen und anzuwenden. Kulturstandards sind Prinzipien und Spielregeln des Erlebens und Verhaltens, die meist weitgehend unbewusst sind. Im interkulturellen Training werden eine Reihe von zentralen Kulturstandards verschiedener, meist zweier Kulturen anhand von wahren Begebenheiten illustriert und miteinander verglichen. Somit werden Chancen und Risiken des Kulturkontaktes für eine erfolgreiche Kommunikation bewusst gemacht.

Gerne können Sie mir Ihren individuellen Bedarf schildern, damit ich ein maßgeschneidertes Trainingsangebot für Sie erstellen kann. Nehmen Sie hierzu unverbindlich Kontakt mit mir auf – ich freue mich, von Ihnen zu hören!

Workshop: Indische und deutsche Kulturstandards

  • Inhalte: Individuelle und kulturelle Faktoren, Kulturstandards vs. Klischees, typische Situationen in Alltag und Business, kultureller Knigge.
  • Ziele: Verständnis von Kulturstandards, Vermeidung von Fettnäpfchen, Identifizierung des Eigenen im Fremden, Metakommunikation, Problemlösungskompetenz.
  • Format: Einzel- und Gruppentraining (bis 12 Personen), halb- oder ganztags.
  • Zielgruppe: Deutsche Mitarbeiter für Indien, indische Mitarbeiter für Deutschland, europäische Mitarbeiter für Südasien, südasiatische Mitarbeiter für Europa.
  • Sprache: Deutsch oder Englisch.

Workshop: Vielfalt verstehen und meistern

  • Inhalte: Individuelle, gruppenspezifische und kulturelle Faktoren, Kulturstandards vs. Klischees.
  • Ziele: Verständnis ausgewählter Kulturstandards (aus Deutschland, Indien, Türkei, arabischer Raum) und Persönlichkeitstypen, Identifizierung des Eigenen im Fremden, Metakommunikation, Problemlösungskompetenz.
  • Format: Einzel- und Gruppentraining (bis 12 Personen), halb- oder ganztags.
  • Zielgruppe: Menschen, die in diversen/internationalen Teams oder Settings arbeiten.
  • Sprache: Deutsch oder Englisch.

Sprachkurs: Tamil, Hindi oder Deutsch

  • Inhalte: Sich vorstellen, nach dem Befinden fragen, einkaufen, Tagesablauf berichten, Lesen, Schreiben, kultureller Knigge.
  • Ziele: Elementare kommunikative Kompetenz (A1/A2).
  • Format: Einzel- und Gruppentraining (bis 8 Personen), halbtags.
  • Zielgruppe: Deutsche Mitarbeiter für Indien, indische Mitarbeiter für Deutschland, europäische Mitarbeiter für Südasien, südasiatische Mitarbeiter für Europa.
  • Sprache: Deutsch oder Englisch.

Summer School: Landeskunde Indien

  • Inhalte: Lehreinheiten über Kultur, Geschichte und Sprache (Tamil und Hindi) Indiens. Exkursionen zu bedeutenden Stätten südindischer Kultur, Teilnahme am Haus- und Dorfleben.
  • Ziele: Angeleitete Immersion in die indische Kultur und Gesellschaft.
  • Format: Dreiwöchiger Intensivkurs (5–12 Personen) in Pondicherry (Indien).
  • Zielgruppe: Deutsche Mitarbeiter für Indien, Deutsche Mitarbeiter mit Indienkontakt.
  • Sprache: Deutsch oder Englisch.